Factors affecting inter-regional academic scientific collaboration within Europe: the role of economic distance

Manuel Acosta Seró y Daniel Coronado Guerrero
Universidad de Cadiz
Jueves, 5 Mayo 2011 - 12:00

This paper offers some insights into scientific collaboration (SC) at the regional level by drawing upon two lines of inquiry. The first involves examining the spatial patterns of university SC across the EU-15 (all countries belonging to the European Union between 1995 and 2004).

The second consists of extending the current empirical analysis on regional SC collaboration by including the economic distance between regions in the model along with other variables suggested by the extant literature. The methodology relies on co-publications as a proxy for academic collaboration, and in order to test the relevance of economic distance for the intensity of collaboration between regions, we put forward a gravity equation. The descriptive results show that there are significant differences in the production of academic scientific papers between less-favoured regions and core regions.

However, the intensity of collaboration is similar in both types of regions. Our econometric findings suggest that differences in scientific resources (as measured by R&D expenditure) between regions are relevant in explaining academic scientific collaborations, while distance in the level of development (as measured by per capita GDP) does not appear to play any significant role. Nevertheless, other variables in the analysis, including geographical distance, specialization and cultural factors, do yield significant estimated coefficients, and this is consistent with the previous literature on regional SC.

Lugar:

Ciudad Politécnica de la Innovación | Edificio 8E, Acceso J, Planta 4ª (Sala Descubre. Cubo Rojo)

Universidad Politécnica de Valencia | Camino de Vera s/n

Breve CV del Ponente:
  • Daniel Coronado Guerrero

Es Director del Grupo de Investigación “Economía de la Innovación y del Transporte” (Junta de Andalucía). Ha sido investigador principal de diversos proyectos del Ministerio, de dos Proyectos de Excelencia financiados por la Junta de Andalucía y de una decena de contratos científico-técnicos realizados con diversas instituciones del entorno. Sus líneas de investigación están centradas en el análisis del cambio tecnológico, y en particular en los análisis regionales sobre economía de la ciencia y la innovación. Ha publicado varios libros, capítulos de libros y en torno a una docena de artículos en revistas del Journal Citation Report, entre las que destacan Research Policy, Regional Studies, Small Business Economics, Defence and Peace Economics, Scientometrics, Annals of Regional Science, European Planning Studies, etc.

• Manuel Acosta Seró

Doctor en Ciencias Económicas y Empresariales y Profesor Titular de Universidad de la Facultad de Ciencias Económicas y EE. de la Universidad de Cádiz.

Es Director del Departamento de Economía General y Coordinador del Programa de Doctorado en Ciencias Sociales y Jurídicas de la UCA. Miembro del Grupo de Investigación “Economía de la Innovación y del Transporte” (Junta de Andalucía) e investigador en diversos Proyectos del Ministerio y Proyectos de Excelencia financiados por la Junta de Andalucía. Ha participado en una decena de contratos científico-técnicos realizados con diversas instituciones del entorno. Sus líneas de investigación están centradas en el análisis del cambio tecnológico, y en particular en los análisis regionales sobre economía de la ciencia y la innovación. Ha publicado varios libros, capítulos de libros y en torno a una docena de artículos en revistas del Journal Citation Report, entre las que destacan Research Policy, Regional Studies, Small Business Economics, Defence and Peace Economics, Scientometrics, Annals of Regional Science, European Planning Studies, etc.