Research output from university-industry collaborative projects

Inés Macho-Stadler y David Pérez-Castrillo
Jueves, 24 Noviembre 2011 - 12:30

We study collaborative and non-collaborative projects that are supported by government grants. First, we propose a theoretical framework to analyze optimal decisions in these projects. Second, we test our hypotheses with a unique dataset containing academic publications and research funds for all the academics at the major engineering departments in the UK. We find that the type of the project (measured by its level of appliedness) is increasing in the type of both the university and firm partners. Also, the quality of the project (number and impact of the publications) increases with the quality of the researcher and firm, and with the affinity in the partners’ preferences. The collaboration with firms increases the quality of the project only when the firms’ characteristics make them valuable partners.

Lugar:

Ciudad Politécnica de la Innovación
Edificio 8E, Acceso J, Planta 3ª (Salón de Actos. Cubo Rojo)
Universidad Politécnica de Valencia | Camino de Vera s/n

Breve CV del Ponente:
  • Inés Macho-Stadler,  catedrática en la Universitat Autònoma de Barcelona

Licenciada en Ciencias Económicas por la Universidad del Pais Vasco y obtuvo su doctorado en Economía por l’Ecole des Hautes Etudes en Science Sociales, de Paris, en 1989. Actualmente es catedrática en la Universitat Autònoma de Barcelona, e investigadora asociada a MOVE, CESIfo y Barcelona GSE.
Ha sido profesora visitante, entre otras, en la University of California San Diego, University of Copenhagen, Katholieke Universiteit Leuven, CORE y University of Munich.
Ha sido presidenta de la Asociación Española de Economía y ha pertenecido al Consejo de la European Association for Research in Industrial Economics y de la European Economic Association.
Entre otras tareas editoriales, pertenece al Consejo Editorial de Games and Economic Behavior, Journal of Economics and Management Strategy y Journal of Economic Behavior and Organization.
Ha recibido el XI Premi Catalunya d’Economía de la Societat Catalana d’Economia 2007. Su investigación se centra en las áreas de Economía de la Información, Economía Industrial y Economía Pública. Ha publicado su trabajo entre otras en las revistas Journal of Economic Theory, Journal of Industrial Economics, Games and Economic Behavior, Research Policy, International Economic Review y Journal of Economics & Management  Strategy.

• David Pérez Castrillo,  catedrático en la Universitat Autònoma de Barcelona

Licenciado en Matemáticas por la Universidad del País Vasco y obtuvo su doctorado en Economía por l’Ecole des Hautes Etudes en Science Sociales, de Paris, en 1991. Actualmente es catedrático en la Universitat Autònoma de Barcelona, investigador asociado a CESIfo y la Barcelona GSE, donde dirige el Master in the Economics of Science and Innovation. También ha sido profesor visitante, entre otras, en la University of California San Diego, University of Copenhagen, Katholieke Universiteit Leuven, Universidade de Padova y la Paris School of Economics.
Es líder de un grupo de MOVE, vicepresidente de ASSET, y ha pertenecido al consejo de la European Association for Research in Industrial Economics.
Entre otras tareas editoriales, ha sido co-editor de Investigaciones Económicas y pertenece al Consejo Editorial del Journal of Economics and Management Strategy y de SERIEs.
Ha recibido la Distinció per a la Promoció de la Recerca Universitària y el ICREA Academia de la Generalitat de Catalunya, así como el premio Arrow del BE Journal. Su investigación se centra en las áreas de Diseño de Mecanismos, Economía de la Innovación y Teoría de Juegos. Ha publicado su trabajo entre otras en las revistas American Economic Review, Journal of Economic Theory, International Economic Review, y Games and Economic Behavior.