Assessing the innovativeness of the firm through Work-Life Balance
Authors:
Joaquín Alegre (Corresponding author). Professor of Innovation Management. Dpt. Of Management ‘Juan José Renau Piqueras’. University of Valencia
Susana Pasamar. Associate Professor of Human Resource Management. Dpt. Of Management and Marketing. University Pablo de Olavide.
Assessing the innovativeness of firms is not an easy task. The literature recognises a number of innovativeness indicators. All of them have pros and cons. Most of them are technology-based indicators such as R&D budget or patents indicators that perform well in high-tech industries but might useless in other types of industries in which there is a low propensity to patent or in which R&D budgets are low or not formalized.
In this paper, we critically review previous innovativeness indicators and we propose a new approach to assess the innovativeness of firms that is not based on the role of technology but on the role of persons. This new approach is focused on the adoption of Work-Life Balance benefits which are connected with motivation, engagement and creativity at the workplace. We argue that this could be an effective new indicator to assess the innovativeness of firms. The existence of Work-Life Balance benefits could be used together with previous indicators and might have important advantages such as being applicable to any kind of firm regardless its technological profile.
Ciudad Politécnica de la Innovación
Edificio 8E, Acceso J, Planta 4ª (Sala Descubre. Cubo Rojo)
Universidad Politécnica de Valencia | Camino de Vera s/n
Joaquín Alegre es Catedrático de Universidad en el Dpto. de Dirección de Empresas ‘Juan José Renau Piqueras’ de la Universitat de València. Licenciado en Ciencias Económicas y Empresariales por la Universitat de València (1995) y Doctor en Administración de Empresas por la Universitat Jaume I (2003) con acreditación de Doctorado Europeo, siempre ha tenido una clara orientación internacional realizando estancias de investigación en la Universidad de Twente (1999), en INSEAD (2002 y 2005), en BI Norwegian School of Management (2010) y en la Universidad de Sussex (2013 y 2015).
Ha publicado numerosos artículos en revistas académicas de primer orden, como Research Policy, Technovation, British Journal of Management o Journal of Product Innovation Management, sobre su principal línea de investigación: la conexión entre aprendizaje y conocimiento con la innovación en el seno de las organizaciones.
Actualmente, es Editor Asociado de la revista European Management Journal y Presidente de la asociación científica OLKC (Organizational Learning, Knowledge and Capabilities; http://olkc.net/).
Finalmente, es co-director del Master propio de la Universitat de València en Dirección e Innovación Hotelera, actualmente en su cuarta edición. Imparte habitualmente asignaturas del área de Organización de Empresas relativas a Dirección Estratégica, Aprendizaje Organizativo e Innovación en la Universitat de València. También ha impartido cursos especializados sobre esas temáticas en la Universidad Paris Ouest, Universidad de Pavía, Instituto Tecnológico de Costa Rica y Universidad ICESI de Colombia.