What can Responsible Research and Innovation learn from the Human Capabilities approach?

Alejandra Boni; Richard Woolley
INGENIO (CSIC-UPV)
Jueves, 16 Julio 2015 - 12:00

The concept of responsible research and innovation (RRI) or responsible innovation (RI) has become steadily more central to the perceived futures of innovation and socio-economic development in Europe. According to the December 2014 Rome Declaration on RRI in Europe, RRI is the ‘on-going process of aligning research and innovation to the values, needs and expectations of society’. The Declaration urges action on the part of Member States (MS) in building RRI capacity, updating monitoring and evaluation processes to account for RRI and its impact, and in transforming institutions. Despite this concrete vision of ‘mainstreaming’ RRI, an increasing number of voices have been asking clarifying questions: Where is RI going? Does the concept hold any promise beyond the North-Western European context of its conception? How can RRI be operationalized in terms of appropriate criteria for monitoring and evaluation processes?

This presentation explores the potential for an operationalized RRI that builds on the capabilities and functionings required for human development, including in terms of health, bodily integrity, creativity, emotion, practical reason, affiliation and control over one’s environment, etc. It considers whether a capabilities-based understanding of the multi-dimensional nature of well-being can help shape a plural approach to R&I and to the interpretation of the character of desirable impacts or benefits of RRI. Additionally it questions whether the human capabilities approach to democratic processes and public debate and participation can provide a sound footing for RRI as a process that seeks to advance inclusiveness in decisions about science, technology and societal needs in contrast with RRI attention to  processes of consultation, inclusion and participation.

Lugar:

Ciudad Politécnica de la Innovación
Edificio 8E, Acceso J, Planta 4ª (Sala Descubre. Cubo Rojo)
Universidad Politécnica de Valencia | Camino de Vera s/n

Breve CV del Ponente:

Alejandra Boni:

Doctora en Derecho por la U. de Valencia en el Programa de Derechos Humanos y Democracia y profesora Titular del Departamento de la U. Politécnica de Valencia. Directora del Máster Interuniversitario en Cooperación al Desarrollo de la UPV y Coordinadora del Programa de Doctorado en Desarrollo Local y Cooperación Internacional en la UPV.

Ha sido investigadora invitada en el Institute of Development Studies en Sussex (2007), el Institute of Social Studies de la Haya (2009), Research Centre for Leadership in Action de la U. de Nueva York (2011), el Instituto Pensar de la U. Javieriana de Bogotá (2011 y 2013) y la U. de Free State de Sudáfrica (2013 y 2014). Special Lecture de la U. de Nottingham (2008-2012)

Investigadora principal de diferentes proyectos de investigación (2005-2015) sobre educación para el desarrollo, cooperación internacional y desarrollo humano, innovación social de base y cambio climático,  financiados por el MCIIN, AECID, la UPV y la Secretaría de Estado de Universidades. También participa en cuatro proyectos europeos: EDUWEL enmarcado en el programa Marie Curie (2010-2014), SOCIETY financiado por el 7 Programa Marco (2013-2015), Global Engineering financiado por Europe Aid (2013-2015) y Global Identity through Human Development (2014).

Las temáticas de interés principales son el desarrollo humano, la universidad, la educación para el desarrollo, los proyectos de cooperación y el desarrollo, la cooperación internacional, la innovación social desde la base, la investigación acción y el cambio climático.

Richard Woolley:

Posición actual: Investigador

Formación: B.Arts (Hons I) 1996, Antropología y Sociología, University of Sydney, Australia y Doctor of Philosophy (PhD.) 2003 Sociología, University of Western Sydney, Australia.

Experiencia: Entre 2004 y 2007 ha trabajado como Research Associate en algunos proyectos sobre agentes de innovación y carreras científicas en la región de Asia-Pacifico. Entre 2008 y 2011 fui Postdoctoral Research Fellow en el Centre of Industry and Innovation Studies, University of Western Sydney. En 2011-12 ha ido un Investigador Visitante, Estancias de Jóvenes Doctores Extranjeros en el Centros Españoles, una programa del Ministerio de Educación España. Project: Mobilizing Technical Knowledge & Skill in Research & Development (Movilizando del conocimiento técnico y las competencias en investigación y desarrollo).

Campos de investigación de Interés: Sociología de la ciencia y la tecnología, innovación y competencias, movilidad científica y migraciones de personal altamente cualificado, sociología económica, conocimiento científico y productos de consumo